Klantbehoud anno 2012: Bouw aan duurzame klantrelaties via social media

Waarom is het voor bedrijven vaak lastig om een relatie aan te gaan met hun klanten? Hoe kun je zorgen dat je klanten oprecht betrokken zijn bij je merk, je dienst of je product? Aan alle kanten hoor je als marketeer dat je onderscheidend vermogen moet toevoegen. Alleen de “million dollar question” is: HOE?

Soms zijn producten of diensten gewoon niet zo uniek. Het is dan noodzakelijk dat je op een andere manier onderscheidend bent. Service verlenen is wat mij betreft het keywoord anno 2012. Hoe ver ga je om je klanten tevreden te houden?

The simple truth of service

Service verlenen klinkt zo simpel, maar helaas kunnen de meeste bedrijven in de praktijk nog genoeg bijleren op dit front. Nog te vaak worden klachten niet serieus genomen, zijn bedrijven moeilijk bereikbaar, word je van het kastje naar de muur gestuurd. Redenen voor consumenten om enerzijds over te stappen, maar daarnaast om online de frustraties te delen. Deze laatste ontwikkeling is veel gevaarlijker voor bedrijven en moet zeker niet onderschat worden. Als organisatie is het uitermate belangrijk om in de gaten te houden wat er online over je gezegd wordt.

Social media: Digital Customer Service dit filmpje geeft hele handige tips hoe je via het web kan zoeken naar conversaties over jouw merk.

In één van mijn vorige blogs heb ik het al gehad over de macht van de consument. Dankzij het internet en social media in het bijzonder is deze enorm toegenomen en zal het naar mijn verwachting alleen maar blijven toenemen.

Ik vind dat webshops als Zalando en Omoda het goed begrepen hebben. Als je een product koopt, vragen ze al geen verzendkosten. Wat mij betreft een enorm pluspunt. Daarnaast rekenen zij ook geen kosten voor het retourneren. Op het moment dat je een vraag of klacht hebt, komen zij daar vaak dezelfde dag nog op terug. Dit zijn webshops die ook heel actief social media inzetten. Omoda heeft bijvoorbeeld verschillende Twitter pages, zoals een pagina speciaal voor kortingacties en een klantenservice pagina.

Social media zorgen ervoor dat een bedrijf gemakkelijker benaderbaar is voor haar klanten. Of het nu gaat om het stellen van een vraag zonder een half uur aan de telefoon te hoeven wachten, het geven van feedback, een klacht indienen, of op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes. Het werkt overigens ook andersom. Als organisatie kun je met behulp van social media ook veel over je klanten te weten komen. Wie volgt jou op Facebook, Twitter, Linked In, You Tube? Zijn er verbanden te trekken? Je krijgt op deze manier een veel beter beeld van je doelgroep en leert de interesses van je klanten kennen, waar je dan weer op in kan spelen.

Ik ben van mening dat er binnen een organisatie voor een online klantenservice net zulke strikte richtlijnen horen te gelden als voor elk ander instrument dat wordt ingezet. Op het moment dat een organisatie kiest om een Twitter klantenservice pagina aan te maken, hoort dit in principe in grote lijnen niet af te wijken van de richtlijnen die gelden voor het telefonische klant contact center.

How social media benefits the entire company

Tip: Op het moment dat je kiest om een relatie aan te gaan met je klanten via social media, moet je het ook serieus nemen. Het gaat bij een relatie immers om vertrouwen, wederzijdse betrokkenheid, relevantie en interactie. Mensen stellen vragen en verwachten hier dan ook een antwoord op, geef dan ook antwoord! Op het moment dat er eigenlijk geen tijd is in een organisatie om social media accounts goed bij te houden, begin er dan niet aan.

13 reacties op “Klantbehoud anno 2012: Bouw aan duurzame klantrelaties via social media

  1. Hoi,

    ik ben hier gekomen via #realeren en moest zeggen dat de titel van je stuk mijn aandacht gelijk trok. Een onderwerp waaraan ik me namelijk al relatief lang erger wat betreft bedrijven en jij beschrijft goed hoe het ook zou kunnen.

    Het is gewoon jammer dat bij b.v. telecom bedrijven het belangrijker is nieuwe klanten te werven dan de huidige te behouden. Ze beginnen het een beetje te leren door iets beter bereikbaar te worden bij problemen en klachten maar naar mijn mening slaan veel bedrijven de plank nog steeds mis…….klantbinding lijkt mij iets waar je ook aandacht aan moet besteden en niet alleen naar klantwerving.

    Tevens vraag ik me af waarom een bedrijf steeds wat extra’s moet toevoegen? Is het product dat je levert dan slecht? Want als dit niet het geval is dan is ondersteuning (service) dan niet meer dan voldoende?

    Maar zoals ik al zei mooi geschreven over een onderwerp waar ik me soms nog behoorlijk aan kan ergeren.

    Groeten!

    • Hi Joost,

      Allereerst dank je wel voor je leuke reactie. Ik ben het met je eens dat een product alleen genoeg zou moeten zijn, maar vaak worden er veel dezelfde soort producten of diensten aangeboden, het is dan noodzaak om op een andere manier onderscheidend te zijn. Organisaties voegen op zo’n moment inderdaad vaak extra’s toe om de consument over te halen alsnog te kiezen voor de door hem aangeboden dienst of product. Schrijf je zelf ook blogs?

      Groetjes Kirsten

  2. Hoi Kirsten, mijn reactie op dit blog in het kader van #realeren: ik kwam op je website en voelde eerst een korte drempel om te gaan lezen. Ik denk dat dat komt door de uitstraling van je blog. Twee kleuren, geen beeldmateriaal en veel tekst over een zakelijk onderwerp. Nu is zakelijk prima, maar op de één of andere manier kan ik dat dan niet rijmen met de kleur roze. Of misschien dat een aansprekende header zou helpen. Een boek beoordeel je vaak ook op de kaft en op een website werkt dat op dezelfde manier.
    Over het blog zelf: wat je schrijft is allemaal waar en ik sta er helemaal achter. Ik denk echter dat je het pakkender kunt formuleren. Er wordt veel geschreven over klantrelaties via social media en daarom is het belangrijk om je verhaal zodanig te beginnen dat een lezer het gevoel krijgt dat hij dit blog, ookal gaat het over een veelbeschreven onderwerp, óók gelezen wil hebben. Je zou kunnen beginnen met bijvoorbeeld een pakkende anekdote, of een uitspraak die nieuwsgierig maakt, ik noem maar wat. Hopelijk heb je iets aan deze (opbouwende!) kritiek!

    • Hi Eef,

      Opbouwende kritiek wordt enorm gewaardeerd, dank je. De uitstraling van mijn blog kan inderdaad nog op vele punten verbetering gebruiken, het probleem is een beetje dat ik WordPress nog niet zo beheers :(. Ik ben pas net begonnen met het plaatsen van blogs op WordPress en heb de functionaliteiten van het platform nog niet bepaald onder die knie.

      Ook de tip van een pakkende uitspraak of anekdote om mee te beginnen, vind ik een goed idee. De tekst opbreken met afbeeldingen natuurlijk ook. Ik heb inderdaad nog heel weinig aandacht besteed aan de layout.

      Schrijf jij ook blogs? Als startende blogger vind ik het leuk om blogs van anderen te lezen :).

      Groetjes Kirsten

  3. Goed stuk. Ben het met je eens dat het verschil gemaakt kan worden door goede klantenservice. Hoe richt je dit aan organisatiekant goed in, is echter de uitdaging. Leuk om te lezen, ik ga je blog in de gaten houden. #realeren

  4. Bedrijven onderschatten vaak de impact van social media. Helaas is niet iedereen overtuigd van de mogelijkheden van Social Media. Ze onderschatten ook de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt om er daadwerkelijk actief mee bezig te zijn. Als je het doet, doe het dan goed.

    Leuk artikel en helemaal waar. Hier ligt nog een uitdaging voor communicatieadviseurs en social media professionals. #realeren.

    • Hi Yvonne,

      Leuke reactie, dank! Er ligt inderdaad nog genoeg uitdaging voor communicators en marketeers . Ik denk dat het begint met het meekrijgen van de directie en het management. Als je hen enthousiasmeert, dan is de eerste stap in de juiste richting gezet. Managers zijn vaak gevoelig voor cijfermatige onderbouwing, cijfers en succes cases. Het helpt ook als je laat zien wat consumenten nu al online zeggen over de organisatie.

      Groetjes Kirsten

  5. Hey, deze blog hoort toch ook bij #realeren. Reageert hier niemand op? Mijn mening is dat het niet slecht geschreven is, maar het is allemaal niet zo nieuw wat er staat. Bovendien zou ik nooit kiezen voor grijs op roze.

    • Hi Rick,

      Dank voor je reactie!

      Er waren wel al wat andere reacties, ik had ze alleen nog niet goedgekeurd :(. Ik wist niet dat de reacties tot die tijd niet zichtbaar zouden zijn, heb nog niet zoveel ervaring met WordPress. Qua lay out heb je helemaal gelijk. Ik heb daar nog niet zoveel aandacht aan besteed en ik weet ook nog niet precies hoe alle functies van WordPress werken en wat er allemaal mogelijk is.

      Wat er inhoudelijk in mijn blog staat, is wellicht niet nieuw. Toch is het nog steeds een onderwerp waar organisaties nog steeds weinig mee lijken te doen. Ik schrijf over alles wat mij opvalt. Dit is één van de onderwerpen waar ik mij aan irriteer. Dat organisaties nog steeds zo weinig doen aan klantenbinding, nog steeds heel erg kijken naar het werven van nieuwe klanten i.p.v. het tevreden houden van bestaande klanten. Dankzij social media kunnen wij nu meer dan ooit een relatie opbouwen met onze klanten, wat hele mooie kansen kan bieden voor bedrijven mits ze het op de juiste manier toepassen en het een onderdeel wordt van de gehele bedrijfsstrategie.

  6. Hi Kirsten, interessante onderwerpen. Allemaal waar, wat je zegt. Wat betreft de opbouwende kritiek sluit ik me aan bij Eef. Lappen tekst schrikken veel mensen af.
    Tip 1: schrijven = schrappen
    Doe alsof je ruimte hebt voor maximaal 300 woorden. Dit dwingt je om kort en bondig te zijn en levert een sterkere tekst op.
    Tip 2: presenteer je tekst in ‘hapklare brokken’
    Structureer je tekst in paragrafen van maximaal 4-5 regels met pakkende tussenkopjes. Ook opsommingen (lijst met getallen of ‘bullets’) zijn beter leesbaar.

    Succes met bloggen!

  7. Hi Kirsten,
    Je blog is goed qua inhoud, maar voor mij moeilijk om ‘er in te komen’, ik liep tegen wat drempels op. Wat voor mij zou helpen is een wat persoonlijkere toon, ook voor een ‘zakelijk’ onderwerp. Bijna nergens besef ik dat JIJ aan het woord bent.
    Ik realiseer me overigens heel goed, dat dit een persoonlijke voorkeur is 😉

    Bij mijn blog heb ik de modificatie vooraf uitgezet, iedereen mag reageren, ik heb ook nog nooit iets gekregen wat ik heb willen verwijderen. Je wilt graag discussie creëren, dat is één van de hoofddoelen van bloggen, ik heb er dus voor gekozen om reacties zo gemakkelijk mogelijk te maken.
    #realeren

Plaats een reactie